Vid vattenskada, vad gör jag?

RUTINER VID VATTENSKADOR
Vattenskador är kostsamma för förening och medlemmar och det är viktigt att alla arbetar förebyggande i sin bostad för att förhindra att vattenskador uppstår. Om olyckan ändå är framme är det viktigt att Du som medlem utan dröjsmål agerar. Styrelsen har utarbetat en checklista som ska följas vid misstänkt eller pågående fuktskada/vattenläckage.

1. Medlemmen ska utan dröjsmål ta kontakt med en hantverkare för att stoppa pågående vattenskada. Om skadan uppkommer då en hantverkare inte kan nås, kontaktar medlemmen föreningens fastighetsförvaltare Aphos på deras journummer 08-294370 (Stadens energiteknik). Medlemmen ska dessutom utan dröjsmål meddela styrelsen om den uppkomma vattenskadan i första hand via mejl till info@sjofararen.se eller via kontaktformulär på föreningens webbplats eller på annat sätt.

2. Styrelsen ansvarar för att det görs en utredning för att fastställa omfattningen av fuktskadan. Styrelsen/Aphos beställer detta av Huminus AB, alternativt annat företag. Medlemmen blir informerad om när utredningen kommer att göras och behöver då ge tillträde till berörd bostadsrätt.

3. Då rapporten är färdig ska den skickas till styrelsen och medlemmen. Därefter kopplas föreningens och medlemmens försäkringbolag in för att enligt gällande bestämmelser ta reda på vem som ska betala för åtgärder till följd av fuktskadan.