Allmänna Ordningsregler

Ordningsregler i Brf Sjöfararen

Alla är skyldiga att rätta sig efter ordningsreglerna. Att bo i bostadsrätt innebär ett gemensamt ansvar. Som medlem i föreningen har du inte bara rätten till en bostad i föreningens hus utan du har också skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar.

Vad händer om ordningsreglerna inte följs

Om ordningsreglerna inte följs kan styrelsen i allvarligare fall ifrågasätta medlemskapet i föreningen. Förseelse som är av liten betydelse för föreningen och övriga medlemmar kan inte leda till ett uppsagt medlemskap. Först måste styrelsen uppmana den medlem som bryter mot reglerna att följa reglerna. Därefter och, om medlemmen eller hyresgästen trots uppmaningen inte följer reglerna, kan det bli fråga om uppsägning.

• Bostadsrättshavare och hyresgäster ska rätta sig efter bostadsrättsföreningens ordningsregler och stadgar.
  • Ordningsreglerna gäller inte bara dig som bostadsrättshavare. Även familjemedlemmar omfattas, liksom gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbete åt dig i lägenheten. Ordningsreglerna gäller också för andrahandshyresgäster samt föreningens lokalhyresgäster. Utöver dessa ordningsregler gäller föreningens stadgar.
  • Renoveringsarbeten, reparationer eller andra aktiviteter som innebär särskilt störande buller (t.ex. att borra, hamra och bila) får endast utföras kl. 08:00-19:00 på vardagar och kl. 11:00-18:00 på lördagar, söndagar och helgdagar.
  • Efter kl. 22:00 ska ljudnivån vara låg. Det är lyhört mellan våningarna samt från trapphus, balkong och uteplats. Visa repsekt och stör inte särskilt kvälls- och nattetid.
  • Ingrepp i husfasader (t.ex. montering av infravärme, belysning, krukor osv.) får endast göras efter styrelsen skriftliga godkännande.
  • Brännbara vätskor (t.ex. tändvätska) är förbjudna att användas för att tända grillar oavsett var grillningen sker (t.ex. på gårdar, balkonger och radhusens uteplatser).
  • Allt klassat som brandfarligt (se symbol på förpackning) tex spolarvätska får inte förvaras i förråden.
  • På balkonger och uteplatser får endast gasol eller elgrill användas.
  • Trapphus, trappuppgångar, entréer och källargångar ska alltid hållas helt fria. Utplacering av dörrmattor, förvaring (även under korta perioder) av t.ex. skor, cyklar, barnvagnar, sopor, kartonger och uttjänta vitvaror i dessa utrymmen utgör ett hinder vid utrymning och ökar brandbelastningen, och är därför förbjuden.
  • Minska stopp i avlopp. Tips:
    • Torka av stekpannan med hushållspapper och lägg i matavfallet eller vanliga soppåsen.
    • Har du större mängder matfett så kan du hälla det i en mjölkkartong eller petflaska när det svalnat. Förslut ordentligt och lägg i soppåsen eller lämna till miljöstation.
    • Skaffa en papperskorg till badrummet.
    • Spola bara ner kiss, bajs och toalettpapper i toan.
  • På utsidan av entre dörr till min bostad är det ej tillåtet att sätta upp tex stickers, skyltar eller annat med lim/tejp eller dylik. Om så ändå görs blir medlem ersättningsskyldig om skador uppstår av att ta bort det uppsatta.
  • Det är ej tillåtet att limma fast eller göra hål för att skruva fast dyliga ting i fasad, ytter panel, ytter båge fönster/balkongdörr eller balkong.
  • Blomlådor måste hänga på insidan av balkong av säkerhetsskäl och vara gummiförsedd för att inte skada färgen på balkongen.
  • Bostadsrättshavare ansvarar för att det i lägenheten alltid finns fungerande brandvarnare.
  • Tvättstugan ska göras rent genom att maskiner och golv torkas av efter det använts. Tvättmedel torkas bort, luddfilter till torktumlare töms och tvättho görs ren. Husdjur får ej vistas i tvättstugan.